Szacunek - niezbędny składnik skutecznej komunikacji

Istnieje wiele różnych składników, które składają się na najbardziej efektywną komunikację w miejscu pracy. Jest jednak jeden szczególny składnik, który jest często pomijany i w rezultacie powoduje słabą komunikację - szacunek.

Brak szacunku to nie tylko zła forma w ogóle, ale także wpływ na sposób, w jaki komunikujesz się z innymi ludźmi i jak oni komunikują się z Tobą. Oczywiście nie insynuujemy, że nie szanujesz swoich współpracowników, ale zdarzają się sytuacje, w których wszyscy popełniają istotne błędy komunikacyjne, a ich sednem jest wyraźny brak szacunku dla rozmowy lub idei, która jest przekazywana. Dlatego nie chodzi o osobę, ale o rzeczywisty przedmiot rozmowy.

Szacunek jedną z największych barier w komunikacji w miejscu pracy i może to być jeszcze bardziej, gdy trwają konflikty lub ludzie po prostu nie dogadują się. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak poprawić umiejętności komunikacyjne w miejscu pracy, musisz być pewien, że okazujesz najwyższy szacunek osobie, z którą rozmawiasz i tematowi, o którym mówi.

Szacunek w komunikacji oznacza:

  • Zakaz przerywania - Przerywanie komuś, gdy mówi, jest irytujące i pokazuje, że nie szanujesz go w tym momencie na tyle, by wysłuchać, co ma do powiedzenia. Brzmi to szorstko, ale tak właśnie odbierane jest przez drugą osobę, niezależnie od tego, czy jest to zamierzone, czy nie. Pozwól im skończyć, zanim zaczniesz mówić.
  • Nie zakładanie, że wiesz lepiej - Każdy ma swoje pomysły i poglądy, ale nie oznacza to, że twoje są zawsze słuszne. Jeśli ktoś ma wyrobione zdanie na temat tego, jak podejść do jakiegoś projektu lub problemu, przedstaw mu swoją opinię, ale nie narzucaj jej. Nie zawsze wiesz lepiej.
  • Nie mówienie nad kim ś - mówienie nad kimś różni się nieco od przerywania. Oznacza to, że podczas gdy ktoś mówi, Ty po prostu mówisz nad nim i zagłuszasz go. Jest to najbardziej prawdopodobne podczas sesji współpracy przy nowoczesnych stołach w sali konferencyjnej. Ponownie, pozwól ludziom mówić, zanim wniesiesz swój wkład.
  • Nie mówienie ludziom, co mają robić - Rozkazywanie komuś, aby zrobił określoną rzecz, nie jest najlepszym sposobem postępowania. Być może jesteś w pracy na stanowisku kierowniczym, ale to nie znaczy, że możesz wydawać polecenia. Zwracaj się do ludzi z szacunkiem, wyjaśniając im zadanie i to, co chciałbyś, aby zrobili.
  • Uważne słuchanie - słuchaj ludzi! Nie chodzi tylko o słuchanie słów, ale także o pytanie, jeśli czegoś nie rozumiesz, dawanie znać, że zwracasz uwagę, szukanie wskazówek niewerbalnych i nie przerywanie im, gdy mówią.
  • Dbałość o to, aby nie urazić - Nie trzeba mówić, że każdy powinien komunikować się w sposób, który nie urazi nikogo we współczesnym biurze i poza nim. Należy zawsze uważać na swoje słowa.
  • Mówienie w sposób, który wiesz, że druga osoba zrozumie - Ważne jest, aby dostosować swój styl komunikacji do osoby, z którą rozmawiasz. Na przykład, nie mówimy do dziecka w taki sam sposób, jak do osoby dorosłej. Jeśli wyjaśniasz klientowi szczególnie techniczny temat, nie używaj technicznego języka i nie utrudniaj mu zrozumienia, lecz komunikuj się w sposób, który będzie dla niego zrozumiały, nie traktując go w żaden sposób protekcjonalnie.

Wszystkie te rzeczy składają się na pełną szacunku komunikację i jest to coś, na czym należy się skupić każdego dnia, zarówno w pracy, jak i poza nią.

Zobacz również