Jak słaba komunikacja powoduje konflikt w miejscu pracy?

W każdym zakładzie pracy w kraju i na świecie dochodzi czasem do konfliktów między pracownikami.

Jest to normalne, gdy grupy ludzi przebywają w stosunkowo niewielkiej przestrzeni przez kilka godzin dziennie. Ludzie ścierają się o pomysły, pojawiają się nieporozumienia, a wszystko to może drastycznie wpłynąć na samopoczucie w biurze i morale w miejscu pracy jako całości. Oczywiście morale ma bardzo bliski związek z produktywnością, a kiedy zdasz sobie sprawę, że bez produktywności firma nie może osiągnąć dobrego zysku, możesz zobaczyć, jak ważne jest, aby próbować i unikać konfliktów w jak największym stopniu.

Bez wątpienia jedną z głównych przyczyn konfliktów w biurze jest słaba lub niejasna komunikacja.

Skuteczne umiejętności komunikacyjne w miejscu pracy są niezbędne dla sprawnego funkcjonowania każdej firmy. Nie tylko pomaga to zapewnić, że konflikty są znacznie mniej niż w przeciwnym razie, ale także idzie długą drogę do utrzymania klientów szczęśliwy zbyt. Można również wrzucić do argumentu współpracę; tworzenie i burza mózgów nowych pomysłów wokół nowoczesnych stołów w salach konferencyjnych to podstawa dla większości firm w dzisiejszych czasach, a kiedy mamy słabą komunikację, wszystko to wpływa w bardzo szkodliwy sposób.

Wracając na chwilę do strony morale, sprawdź tę infografikę. Podkreśla ona bardzo wyraźnie, dlaczego słaba komunikacja w firmie ma drastyczny wpływ na zaangażowanie pracowników, a stąd łatwo można się zorientować, że morale może spaść, a potencjał konfliktu jest większy.

Źródło - http://thesocialworkplace.com/2013/09/the-big-picture-between-internal-communications-and-employee-engagement-infographic/

W każdym współczesnym środowisku biurowym występują różne style komunikacji w miejscu pracy. Istnieją również różne osobowości, więc zapewnienie, że wszyscy będą się dobrze dogadywać przez cały czas może być bardzo trudne. Kiedy komunikacja nie jest jasna, tzn. łatwo jest odebrać coś, co dana osoba powiedziała w niewłaściwy sposób, nieporozumienia są powszechne. Może to powodować frustrację pracowników, ponieważ są oni zdezorientowani co do znaczenia wypowiedzi, lub może spowodować, że ktoś "dostaje zły koniec kija". Kiedy tak się dzieje, pracownicy mogą się kłócić lub po prostu ścierać z powodu czegoś, co nigdy nie miało być sporne.

Ironią losu jest to, że słabej komunikacji można tak łatwo zaradzić. Może to być tak proste, jak to, że każdy poświęca czas na zastanowienie się przed wypowiedzią, zrozumienie, jak prawidłowo słuchać i jak odczytywać język ciała, a nie wyciągać pochopne wnioski. W zapracowanym środowisku pracy może to być cały czas trudne, ale nawet niewielka poprawa z czasem jest lepsza niż nic!

Konflikty w miejscu pracy obniżają morale do tego stopnia, że tworzą się kliki. To nie jest przyjemne miejsce pracy. Kiedy tak się dzieje, pojawiają się błędy, pomysły nie są łatwe do zdobycia, kreatywność znika, klienci są ostatecznie dotknięci, a w końcu pracownicy chcą odejść, co utrudnia firmom zatrzymanie doświadczonych pracowników.

Mając to wszystko na uwadze, ważne jest, że menedżerowie zaczynają składać pakiety szkoleniowe dla pracowników, podkreślając poprawę komunikacji, a także patrząc na budowanie silniejszego ducha zespołu w biurze też. Można to zrobić za pomocą ćwiczeń z zakresu budowania zespołu i działań społecznych w grupie.

Zobacz również